Remember Rule Number 6 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu Remember Rule Number 6 - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

Remember Rule Number 6

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

11 Maart 2011 | Filipijnen, Manilla

Alhoewel de oostkust v/d Filippijnen een tsunamiwarning heeft, zit ik veilig hier in Manila. Toch bedankt voor de bezorgde mails en berichten. Overigens, ook nogmaals dank voor alle reacties op m'n blog. Het geeft me energie en inspireert me te blijven bloggen en foto's te blijven maken om jullie een stukje 'Azie door de bril van Garrick' te geven. En aangezien mijn beide ogen -5,5 zijn, kan ik behoorlijk wat stukjes bril verdelen ;-). Misschien ga ik er dan ook mee door na mijn terugkomst. Ik weet niet of m'n werkgever er blij mee zal zijn, maar voor hen in ieder geval de volgende geruststelling: http://www.nu.nl/tech/2460762/bloggend-personeel-productiever.html :-). Ik geniet van alle reacties en alhoewel ik ze vaak niet beantwoord, beantwoord ik ze wel allemaal in mezelf met een grote glimlach. ..Sterker nog...degenen die me beter kennen weten dat ik ze ook nog eens allemaal onthou! Ik zou zeggen: als ik eenmaal terug ben: put me to the test en vraag me op welke blog jou post was en waar het over ging! Goed, dat was de intro. Nu naar de kern. En we beginnen met een stukje van de persoonlijke boodschap die Inge Hoogerheide (onze coach bij de persoonlijke ontwikkelingscursussen bij de gemeente) bij ons afscheid aan mij had meegegeven.

"......twee jaar bij de gemeente van persoonlijk groei. Je bent nu beter geaard in de grond en heb veel baggage meegenomen tijdens de persoonlijke ontwikkelings cursussen. But Garrick, don't forget to remember.........RULE NUMBER 6!"

Komende week is mijn laatste van de 6 weken werk en die zal ik besteden aan het schrijven van een paper op gebied van Maatschappelijke Kosten Baten Analyses. Ik hoor jullie al gapen bij het noemen van dit droge onderwerp dus kan ik beter vertellen wat ik de afgelopen weken hier gedaan heb. Ik heb workshops op gebied van kernkwaliteiten en teamrollen gegeven. En bij het geven van workshops bij de Filippijnse overheid kwam alle op USB opgeslagen cursusbagage erg van pas. Maar bovenal bleek 'Rule Number 6' van onschatbare waarde te zijn geweest! Want......wat moet je doen als cursusleider als:
-Op woensdagochtend 9:00 a.m. pas te horen krijgt dat je workshop om 9:30 doorgaat
-Op de ochtend voor de cursus mij wordt medegedeeld dat de benodigde spullen (10 flipovervellen & 20 markers) niet gekocht zijn
-Bij het inspecteren van de vergaderruimte de laptop er niet is: "we are still locating it".
-De cursussen 30 minuten voor aanvang uitgesteld worden omdat op het laatste moment de vergaderzaal nodig is voor een andere vergadering.
-Bij aanvang van de workshop je deelnemers je aankijken alsof je gek bent als je vraagt of ze hun kleine huiswerkopdracht hebben gelezen: "huh...did we had one?". Die was dus nooit doorgegeven aan hun.
-De bodes zo nederig en ijverig zijn dat ze bij elk leeg glas in en uit lopen om nieuw koffie en water aan te brengen. Gevolg: deur gaat elk minuut open!
-De medewerkers het zo speciaal vinden dat een buitenlandse gast voor de groep staat dat er speciaal iemand is aangewezen om tijdens de hele cursus foto's te maken. (foto uitnodiging workshop)
-Nadat ik de fotografe gezegd heb dat ze maar enkele minuten voor foto's heeft, zelfs de deelnemers foto's met flash beginnen te maken terwijl ik bezig ben met een powerpoint.
-Na de workshop het fotogeweld pas ECHT losbarst! En dan bedoel ik zowel groepsfoto's als individuele foto's met de buitenlandse cursusleider :-/ (foto's foto-tijd)

Aangezien ik best een gestructureerd mannetje ben had ik dus een beetje improvisatievermogen, een relaxte instelling en heel wat Rule number 6 nodig om te blijven glimlachen. Maar dat lukte prima en de cursussen waren zeer geslaagd (zie foto's cursus). Maar alleen op 1 situatie kon ook Rule number 6 mij niet helpen: Wat doe je als je voor de groep staat en je maag & darmen zijn het niet eens met het lokaal eten dat je kort daarvoor smakelijk naar binnen hebt gewerkt?!!!

Naast de cursussen op kantoor is ook bij voetbal een nieuw schooljaar aangebroken, ditmaal de Hollandse school. Aangezien ze nog geen pepernoot raken geef ik op zaterdag aan de voetbalmati's en meiden voetbaldrills (positiespel). Ik wordt aan de nieuwelingen zelfs voorgesteld als: "Garrick the coach from Holland"..haha. Maar ik heb de smaak te pakken want tijdens de bbq met hun heb ik ook een salsaworkshop gegeven. En verder was ik bij een open mind sessie met als thema: "travelling local" 1 van de gastsprekers. Een dame die ik via couchsurfing heb ontmoet organiseerde dit voor haar marketingafdeling. (foto's open mind sessie - travelling local).

Oh ja, en ik speel tegenwoordig ook basketball met de collega's (foto's & video's basket). Ik vermaak me hier dus wel. Sterker nog ik merk dat ik begin te settlen en een aardig vol programma heb. Ik geniet met hoofdlettet G ervan, maar ik heb geen tijd meer om niks te doen. En niet niks doen, betekent ook dat mijn gedachtes niet meer afdwalen naar die krochten en spelonken aan de Filippijnse horizon. De ergste realitycheck kreeg ik toen ik mezelf eind februari betrapte een agenda te maken voor mijn laatste maand (maart) in de Filippijnen met welgeteld 2 vrije avonden!! Mensen, het wordt tijd eens rigoreus Manila achter me te laten, ondanks het feit dat mijn verticale reis door Manila eentje is die onvergetelijk is. Ik heb woord bij daad gevoegd en was begonnen met een weekendje Anilao (duiksite) te boeken waar ik weer heerlijk als een testikel ben ingedaald in de scrotums van onze onderwaterwereld. Voor een tekstuele uitleg hiervan zie m'n blogpost Space Oddity (overigens een van mijn persoonlijk favoriete posts :-). Voor visuele uitleg zie foto's Anilao.

Groeten uit het Manileense

Garrick


ps1. zoals jullie merken neemt de waarbenjij.nu-website niet altijd de hele link over die ik in mijn blogs plaats. In dat geval selecteer de hele link en kopieer-plak em in je browser mocht je een kijkje willen nemen. thnx!
ps2. Onderwaterfoto's van duiken komen er de volgende keer aan. Mijn mede-duikers met onderwatercamera moeten die nog naar me mailen. Video's basketball komen er ook later aan, want een postduif verstuurd data sneller dan deze computer.

  • 11 Maart 2011 - 14:50

    Mirjam:

    En... iedereen groen??!
    Enjoy the under water world waar iedereen ineens blauw is!
    XM

  • 11 Maart 2011 - 14:53

    Loentje:

    Gast, graag toch effe uitleggen wat rule number 6 is :)))

  • 11 Maart 2011 - 15:39

    Emek:

    Don't take things to f****** seriously!!! Hehe, nice ;-)

    En met wie staat Garrick weer te dansen tijdens zijn salsa workshop?! Met het lekkerste stukje dame in de zaal!
    Volgens mij ben jij heel ijverig met rule number 69...

    Jonge jonge, prachtig weer hoor.

  • 11 Maart 2011 - 15:53

    Garrick Nassy:

    Even een reactie voor de snelle respondenten!
    Thnx voor de reacties! Erg leuk!
    @ Loentje: zie post Emek voor uitleg
    @ Emek: volgens mij ga jij heel selectief door de foto's ;-)
    @ Mirjam: Nou, niet iedereen groen, maar ik rood (van het urenlang samenknijpen) :-)

  • 11 Maart 2011 - 20:46

    Wiets:

    En hoe ging het kernkwadranten en teamrollen uitleggen?
    Echt heel stoer dat je het gewoon doet!
    Super leuke/ mooie foto's weer.
    X

  • 12 Maart 2011 - 08:00

    Ine Nassy:

    Ik denk heel veel aan jou met die rot tsunami in de buurt. Wees maar heel voorzichtig. Ook je ouders zitten nu op een boot ergens op de oceaan. Geen plezierig idee.
    Ik geniet van al jouw schrijfseltjes en ga zo door, professor.
    Suriname was geweldig. Ik heb genoten en alles is naar wens verlopen. Ik kan dus toch ook een beetje reizen. Brassa Ine

  • 12 Maart 2011 - 13:04

    Inge Hoogerheiden:

    Hi Garrick,

    Maar wat is nu rule number 6.....;-)?
    Top dat je alle opgedane kennis en vaardigheden daar kunt inzetten, en zowaar ook als trainer/coach. Super. Geniet van je tijd daar en fijn dat je droge voetjes hebt gehouden. Groeten, Inge Hoogerheiden Bing Werkatelier

  • 12 Maart 2011 - 16:47

    Zjah:

    Ki tin? Kathy ta manda kumindamentu. Nos ta kontentu di tende ku bo ta okay, aunke mi sa ku bo ta tsunami proof. Mi ta hanja master ku e duikmentu a echt pero algu dibo.
    Awo bo sa ku e pregunta ta bin, kon e KFC a baha?
    Buenos enjoy anto nos lo tende di otro.

  • 12 Maart 2011 - 17:14

    Mamado(rian):

    Dag Garrick,
    Ik heb jouw hele reis door de bril van Garrick stiekem meegekeken, ik hoop dat je dit leuk vond. Mijn schrijverstalent kan niet aan dat van jouw tippen dus was ik steeds een beetje bang om te reageren. Maar als ik door mijn eigen bril kijk snap ik dat je leerlingen heel graag met je op de foto willen.
    Blijf schrijven, genieten, sporten en dansen. Alle goeds!.

  • 12 Maart 2011 - 18:33

    Do:

    Hey! Gelukkig zit je veilig en heeft de tsunami je niet getroffen! Wij zaten aan de kust van Chili, maar we hebben gelukkig geen natje voetjes gekregen.
    Het is superleuk om te lezen dat je cursussen over teamrollen hebt gegeven. Ik ben benieuwd hoe de cursisten het hebben ervaren. Behalve dat ze een goddelijke cursusleider hadden en logisch dat ze met hem op de foto willen, ben ik dus benieuwd hoe zij aankijken tegen zaken als teamrollen en kernkwaliteiten. Ik kan me voorstellen dat zij andere culturele waarden en normen hebben en wellicht daardoor ook anders reageren op dit soort dingen?

    Veel plezier met alles en succes met het schrijven van je paper over Maatschappelijke Kosten Baten Analyses. Vergeet dan ook vooral rule 6 en alle tips van mevr. Zeekant niet ;)

    @ mamaDo, eindelijk laat je ook een berichtje achter!!

  • 12 Maart 2011 - 19:14

    Slurpylicious:

    ...."waar ik weer heerlijk als een testikel ben ingedaald naar de scrotums van onze onderwaterwereld"... Heheh, CLASSIC! Ik denk dat we die nog lang zullen onthouden :-).

    Great di tende dibo G!

  • 14 Maart 2011 - 13:59

    Girly Girl:

    Hey Garrick!
    Nou zit ik je blog heel smakelijk te lezen en heb ik weer zoiets van OMG dat meen je niet!?
    Hoeveel gemeenschappelijkheden kunnen twee mensen delen in 1 week zonder elkaar te kennen?
    Wat denk jij? Toeval?

    Enjoy!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 7541
Totaal aantal bezoekers 128029

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: