Est Que Peu Peu - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu Est Que Peu Peu - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

Est Que Peu Peu

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

27 April 2011 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Ik zei het al: de volgende post is er spoedig! Mijn lift naar de hoogste verdieping ter wereld gaat over 4 uur, dus ik trek even een uurtje uit om jullie op de hoogte te houden over de wondere wereld van Dubai!

Dubai was ooit een stoffige nederzetting in de woestijn met een paar herders, enkele vissers en een parelduiker. Totdat 1 van de herders in de jaren '70 over een steen struikelde. Deze steen bleek de dop op een gigantische olievat te zijn, waar het zwarte goud met alle geweld uit spoot. Toen het stof van al het spuitgeweld was neergedaald bleek een hypermoderne stad uit de grond gestampt te zijn waar de palmen tot in de azuurblauwe hemel reiken (foto Palm Jumeirah). En de herders hebben de schapen inmiddels ingeruild voor Indiers en Filipino's (iemand moet de stenen namelijk sjouwen). Ja, ook hier ontzettend veel Filipino's. Terwijl ik grapjes met ze maak, vraag van welk eiland ze afkomstig zijn en ze enkele foto's van hun land wijs moet ik bekennen dat het toch wel erg jammer is dat ik weigerde Filippijns te leren! Ik merk dat taal, hoe beperkt dan ook, zo'n beetje DE ijsbreker is in deze wereld. Maar ach...globaler dan Dubai krijg je tegenwoordig bijna niet. Iedereen spreekt dan ook Engels naast hun vele moedertalen. Over Dubai kan ik het kort houden. Dubai is just T-O-O M-U-C-H! Decadentie wordt hier in perspectief geplaatst! Zodra de rust weer is teruggekeerd in onze huidige wereld zullen de wereldleiders merken dat Het Derde Rijk gebouwd is op deze immense olievelden. Maar net als alle andere grote rijken uit het verleden, zal ook deze vervallen als olie vervangen wordt door zonne-energie of herbruikbare enegie (m.i. raakt olie namelijk nooit op). En op dat moment zal, net als de tempels in Egypte en Rome, dit rijk verdwijnen onder een laag stof en aarde. Om over enkele honderden jaren door archeologen opgegraven te worden (ter bezichtiging van bezoekers uit het 4de Rijk - de Maanbewoners).

Een greep uit enkele opmerkelijke bouwwerken die in de toekomst zullen concurreren met de Piramides, de Akropolis en Macchu Picchu:

Burj Khalifa
Zoals ik al zei: vandaag staat een bezoek aan de Burj Khalifa op het programma. Met 830 meter het hoogste gebouw ter wereld die soms als een punaise door Allah's voetzool (lees: wolkendek) heenprikt. Ter vergelijking (overigens geheel overbodig) De Delfse Poort / Nationale Nederlanden is 151 meter. (foto Burj Khalifa)

The World
Waar wereldleiders vroeger om de tafel zaten en monopoly speelden (landje pik), bouwen de Sjeiks bouwen hier tenminste eerst hun eigen wereld op zee (Eilandenreeks the world) alvorens die te verdelen (foto Sunset The World).

Dubai Palms
Naast the World en de eerste Palm (Jumeirah) is men op dit moment met nog 2 andere (nog grotere) Palms bezig. En dat allemaal in tijden dat curatoren als hondenvangers achter vermogensbeheerders en investeerders aanzitten. In deze wereld merk ik weinig van financieel zwaar weer. Palm Jumeirah is inmiddels verrezen uit het water en is bijna volgebouwd met huizen en 30 5-sterren hotels (!)(foto's). The World is er ook al op 4 kilometer uit de kust. En een tweede en derde palm is in aanbouw. Dit zijn de enige door de mens gemaakte bouwwerken die vanuit de ruimte zichtbaar zijn. And you know what?! The Dutch made them!!! Toch wel een feit om trots op te zijn...:-). Vergeet Erasmus en Van Leeuwenhoek. De meest geniale Nederlander ooit was Jan Adriaanszoon Leeghwater!

Dubai Mall
Dubai Mall is een winkelmall ter grootte van 50 voetbalvelden, verdeeld over 4 verdiepingen! Inclusief fountainshows die die van Las Vegas op een miezerige badkamerkraan laten lijken (foto & video fountain).Niemand kan deze oliesjeiks evenaren....in recente tijden misschien Louis XIV of Kaiser Ferdinand....maar zelfs dat is een foto-finish. (foto mall)

Mall of the Emirates
Een Mall waar een 400 meter lange ski-piste indaalt! -5 graden in de woestijn kompleet met sneeuwverstuivers aan het dak (foto mall)

Burj Al Arab
Big Pimpin' met Hoofdletter 'B'. 7-sterren hotel van 320 meter hoog gebouwd op een kunstmatig eiland. En voor de big spenders is er een helicopter-landingsbaan op het dak om je per 'Ghetto bird' van en naar de airport te brengen!

Helaas noch Burj Al Arab, noch een hotel op de Palm is weggelegd voor een eenvoudige sterveling als ik. Ik verblijf hier in Deira, het oude Dubai, waar ik over de norse Oleg's en wulpse Olga's struikel. Ja...ook Moskou heeft Dubai ook ontdekt. Wat ik ook gemerkt heb is dat Dubai niet de plek is voor budget-travellers, hoewel eten nog redelijk geprijsd is (ongeveer 2/3 van NL-prijzen). Deira (Old Dubai) is een deel dat nog een beetje Arabisch aandoet met haar marktjes en winkeltjes. En ondanks de onguur uitziende types zijn ze opvallend vriendelijk hier. En over budget gesproken: accommodatie is peperduur! Ik had in gedachte 3 dagen uitblussen in een relatief goed hotelletje, maar dat kost al gauw 60 euro per nacht. Dat feest gaat dus niet door! Na een aantal rovershollen te hebben bezichtigd ben ik ingecheckt in een Hindoestaans hotelletje (waarschijnlijk roven die ook, alleen zonder dat ik het weet :-) ) voor 25 euro p/n. Een bedrag waarvoor ik in Z-O Azie een kamer met bediende met waaiende palmbladeren zou krijgen. Naast natuurlijk de masseur, pedicure en de bedtimestory-teller.

Goed mensen. Even wat foto's uploaden en dan ga ik verder in deze kermis. 1 ding kan ik wel zeggen. Alle vragen die ik mezelf de afgelopen tijd heb gesteld ben ik vergeten sinds ik hier ben. Ik vraag me hier alleen nog maar het volgende af: wie verzint deze onwerkelijkheid hier in Dubai??

peeps...me voy...
hasta luego!

  • 27 April 2011 - 11:14

    Emek:

    Volgens mij ga jij straks nog radicaliseren door die verschikkelijk grote tegenstellingen in 1 week...

  • 27 April 2011 - 11:43

    Bjorn:

    "G"
    Ben heel benieuwd, Dubai wil ik zeker een keer naartoe ! Gelukkig kan je daar de 3de editie van de Clasico kijken, ben benieuwd of Barca nu eindelijk een keer wil winnen.

    Anyway genietze daaroz bro !

    Take care.

    Greets,

    Bjorn

  • 28 April 2011 - 18:05

    Mamado:

    Dag Garrick
    Als ik het goed begrepen heb ga jij vandaag naar huis. Mocht je in Nederland c.q. Rotterdam doorgaan met het beschrijven van je belevenissen op je blog dan blijf ik je natuurlijk stiekem volgen. Ik heb genoten van alles, wens je een hele goede vlucht en een hartelijk WELKOM thuis.
    Mamado

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 128035

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: