Wat houdt de samenleving bijeen? - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu Wat houdt de samenleving bijeen? - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

Wat houdt de samenleving bijeen?

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

13 Februari 2011 | Filipijnen, Manilla

Iemand die letterlijk op een blauwe maandag aan komt waaien met het verzoek of hij nog gratis wat hand- en spandiensten kan verrichten kunnen ze hier niet zo goed plaatsen. Gevolg is dat ik meestal als 'stagiair' word aangeduid. Ik vind het prima hoor. Want waar je als stagiair in Nederland met een schop onder je kont richting de koffie-automaat wordt gedirigeerd om koffie voor je collega's te halen, heb ik hier een loopjongen die mij van alle gemakken voorziet. Houdt in: koffie, maar ook het middageten met bord & bestek etc wordt klaargezet. Sterker nog, als ik vraag me te wijzen waar de spullen zijn, zodat ik in vervolg mijn eigen koffie kan halen, wordt dat vriendelijk doch dringend geweigerd! Bij nader inziens kan ik me wel inbeelden dat het niet de bedoeling is dat die jongen straks niks meer te doen heeft omdat er een dwaas met Nederlandse emancipatoire idealen is langsgekomen. Maar aan een ander aspect kan ik nog steeds niet wennen: Een portier die, als ik langloopt, met zijn linkerhand de deur voor me openhoudt en tegelijkertijd met zijn rechterhand salueert! Andy Warhol had dus toch gelijk: We all will be famous one day!!!

Over verschillende normen gesproken. Waar vroeger de kerk de plek was waar men samenkwam is dat hier de Mall. Op elke hoek van de straat een supermoderne Mall waar de samenleving leeft en dus bestaat. Deze Malls hebben de meest luxe winkels en ik dacht dat de Filippijnen een arm land was. Maar ik heb me laten vertellen dat de Mall DE plek is waar alles gebeurt. Als er niet wordt gewinkeld dan wordt er ge-windowshopt of gegeten (foto foodcourt). Ook hebben de malls een bioscoop en congresruimte en worden de vromen onder ons natuurlijk niet vergeten: kerken en gebedsruimtes zijn ook aanwezig. En nu is het tijd voor een raadseltje:
vraag: Wat is 90 jaar oud en naait al die tijd oude vrouwen?
antwoord: Bingo
:-)...een beetje onderbroekenlol mag ook wel tussen de serieuze en nostalgische blogs door vind ik :-). In ieder geval stopt deze samenleving de ouden van dagen niet in een tehuis, maar zij gaan braaf mee naar...jawel...de Mall. Zelfs Bingozalen zijn te vinden in de Mall! (foto)

Verder kan ik vermelden dat ik gisteren ben verhuisd. Van de toeristenwijk, waar bedelaars en transsexuele prostituees als vliegen op stroop op je afkwamen, naar een simpele rustige woonwijk waar de Filippijnse Jan de Loodgieter woont (met om de hoek een empanada-snackbar :-) ), zie foto's hood. Het is een huis van 3 verdiepingen: per verdieping 6 kamers en 2 wc's en badkamers (foto's). Met wie ik dit gebouw deel is nog een groot mysterie. Ik zie namelijk nooit iemand. En hoor gelukkig ook nog geen stemmen. Ach..des te beter....eindelijk rust na 2 weken in een dorm (slaapzaal) geslapen te hebben, waar het elke dag weer afwachten was welke schizofrene gek naast je komt te liggen. Maar om Cruijff te citeren: "elk voordeel hep zijn nadeel". Ik lieg namelijk niet als ik zeg dat de gemiddelde Nederlandse bajesklant zijn neus op zou halen voor deze ruimte! Het woord 'cachot' zou dan ook een betere invulling geven!! Ondanks de aanwezige ventilator heeft de gemiddelde temperatuur meer weg van een scheepscombuis en het enige waar ik naar kan kijken zijn 4 witte muren. Dit zou niet misstaan als verhoorkamer van de FBI. Het heeft namelijk geen ramen! Mocht Nostradamus gelijk hebben met zijn apocalyse in 2012 dan ben ik in ieder geval alvast voorbereid op een leven onder de grond!! (foto's)

Enfin, mijn bunker heb ik inmiddels aangekleed met wat meubilair dat ik uit de keuken heb gevist (bezem, kruk). Ja, sorry mensen....erg sociaal is dat natuurlijk niet, maar in deze Goelag staat de Darwin in mij op. En ach...zoals ik al zei: ontberingen horen bij een reis. En mijn reis gaat de komende 6 weken dus niet horizontaal over de Filippijnen, maar boort zich verticaal de Filippijnse gemeenschap in. Een beetje standaardweek ziet er voor mij de komende tijd dus als volgt uit:

Ma - Do
7u opstaan
8u-9u Onderweg naar werk met de metro (en die is dan STAMPVOL)
9u-18u Presendential Commission on Good Governance
18u-19u Naar huis met de metro

Ma & Wo
20:30-21:30 Salsales

Do:
20:30 - 23:00 Pubquiz met collega en zijn vrienden

Zat:
15:30-18:30 Voetballen met de voetbalboys
22:00-02:00 Dansen bij een salsacafe



Goed mensen, ik ga weer. Morgenochtend moet ik namelijk weer vroeg uit de veren, dus:

bon siman mensen, een prettige werkweek toegewenst!



Garrick




ps. 1. Thanx voor jullie inzendingen..haha..helaas niet juist, maar het legt wel jullie vooringenomenheid genadeloos bloot! foto: anti's in disguise
Naam: Kees de Wijs
Geslacht: man
Leeftijd: eind 30'er
Beroep: piloot Emirates
Staat van beschonkenheid (schaal 1-10): 6

ps. 2. Zie foto fire-arms deposit. In NL kan je bij de winkel je tas in een kluisje achterlaten. Hier kan je je wapen in een kluisje achterlaten voordat je de bank binnenstapt...:-e

ps. 3 Aan nostalgie geen gebrek hier in Manila: Ik zit in een internetshop waar Patsy Kline en Kenny Rogers op de achtergrond zingen hoe gek ze wel niet zijn. Dit doet me denken aan de grijsgedraaide cassettebandjes in de toyota van m'n pa. Zondagavond, na de baai, frietje erbij...

ps. 4 @ Slurpy: thanx voor de Dilla clips. 5 jaar geleden dat deze creatieveling aan Lupus overleed. Overigens zijn ze aan deze kant van de wereld juist een fan van deze vreselijke ziekte aangezien ook dictator Marcos hieraan gestorven is. Voor de liefhebbers van Dilla:
http://www.youtube.com/watch?v=AdZK0HeYkwM

  • 13 Februari 2011 - 14:25

    Slurpy:

    Oye G, no prolbem mbt de clips..je werd gemist! Mooi optreden met goede hiphoppers (Gary Mendez) en een surinaamse zangeres die zo nu en dan aan de 'oude' (lees:pré-geflipte) Lauren Hill deed denken.
    Next time my friend.

    Overigens, een brandende vraag die elke fan van je blog in vervolgende racties zal vragen: WAAR IS DE FOTO VAN DIE (oud)-ANTILLIAANSE DAME GEBLEVEN? INCLUSIEF EXTRA INFO/GEVOLGEN! Belofte maakt schuld he, vriend? Of, is dat een ander begrip in de Fillipijnen :-).

    Ik mag aannemen dat de staat van beschonkenheid inderdaad de schaal 10 had bereikt, en dat je hebt besloten om de foto niet meer te plaatsen nadat je de volgende ochtend de foto (of afbeelding in andere, realistischere vorm) weer bekeek?

    We IZZ AWAITING! :-)

  • 13 Februari 2011 - 15:26

    Emek:

    Ziet er goed uit allemaal.
    Als ik je werkweek zo lees, krijg ik het idee dat je precies dezelfde dingen die je hier doet, maar alleen ergens anders in een andere taal. Je blijft dicht bij jezelf, bewonderenswaardig ;-)
    Over 2012 gesproken. Ik vind je bronnenonderzoek vaak van een puike kwaliteit, maar wel even scherp blijven. De daadwerkelijke bron van einde van de 'wereld' in 2012 is het aflopen van de grote cyclus in de Maya-kalender (36.000 jaar).

    Veel plezier, cheers.

    P.s. Er moet vast meer gebeuren na dat ge-salsa op de zaterdagen, vertel op! ;-)

  • 13 Februari 2011 - 15:37

    Slurpy:

    Btw Gelzicio (ook toevallig je naam in de Fillipijnen?),

    Wat is je telnr? Mail me please :-).

  • 15 Februari 2011 - 22:00

    Kimberley Span:

    Wederom plezierig om te lezen....;-) succes met je project daar!
    Grtjs,
    Kimbo

  • 17 Februari 2011 - 14:22

    Tinchiline:

    Garrson,

    Wauw super leuk dat je aan het werken bent.
    Wat een ervaring zeg. Je eigen stagiair super zeg hahaha.
    Geef hem ook de kans om wat te leren he hahaha.

    Leuke huisje heb je trouwens.

    Garr stuur me aub je telefoon nummer.

    Dikke kus

  • 18 Februari 2011 - 22:27

    Esteban Frus!!!:

    Awoooooo G!!!!
    Ei ki mi ta lesa bo ta hasiendo einan swa??? Werken bij Presendential Commission on Good Governance??? Swaaa!! Wiels en Schotte hebben je harder nodig bij de Governance of Curacao!! :-)
    Pero bon si mi brother!! Goed bezig!! Met je disciplinaire "Snor" opvoeding mi ta sigur bo por maak ze daar wat wijzer!!! :D
    Aki tur kos ta bon brother, een en andere nieuws pero mi ta bedei bo als ik je spreek soon!

    ps. pero wa no, in je bovenstaande weekschema mi no ta lesa Happy Hour niun kaminda??? ban serio si G!! :-)

  • 20 Februari 2011 - 10:15

    Q:

    Hey dude! Heb per ongeluk eerst je reisverslag van 20 feb gelezen en toen dacht ik van hmm volgens mij heb ik per ongeluk eentje overgeslagen :-p
    Op de foto's zien de malls er super modern uit! Ook leuk dat je bent gaan werken en ook wekelijks salsa danst! Een lekker vol schema zo! Hoe ervaar je het werken daar, behalve dat je je famous voelt :-p

    Take care man!
    Q

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 128045

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: