Space Oddity - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu Space Oddity - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

Space Oddity

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

30 Januari 2011 | Filipijnen, Manilla

http://www.youtube.com/watch?v=1Dw2GgPk8pA&feature=related

Na 1 week duiken is de PADI een gecertificeerd duiker rijker. Klinkt vrij logisch voor iemand die in in het Caribisch gebied is opgegroeid. Maar degenen die me beter kennen weten dat ik eigenlijk geen waterrat, maar eerder een landrot ben. Zelfs zwemmen deed ik op het land ipv de zee (6 jaar wedstrijdzwemmen in zwembaden)! Verder was het voetballen, basketballen & honkballen. Maar ik lieg niet als ik zeg dat de PADI-instruction manual geen woord heeft gelogen over het openen van de deur naar een andere wereld! Eerst even een korte uitleg waarom wij mensen eigenlijk duiken: Sinds de mens bestaat wil de mens al vliegen...en dus hebben de Wright Bros. het vliegtuig voor ons uitgevonden. Sinds Copernicus (of was het nou Galileo???) heeft men ook de behoefte om door ruimte te kunnen zweven! En de haalbare vorm voor stervelingen hiervoor is duiken (tenzij je Richard Branson heet). In het Engels hebben ze een mooi woordje ervoor: "to submerge yourself". Tot mijn eigen spijt heb ik nog niet een woord met dezelfde betekenis in het Nederlands kunnen vinden, maar bij deze doe ik een inzending voor het Groene Boekje 2011: "Indalen". Inderdaad...precies zoals testikels en baby's dat bij de geboorte doen, want zeg eens eerlijk...is dat niet een beetje hetzelfde???

Nou een stukje over het duiken zelf. Als je duikt voeg je letterlijk een andere dimensie toe aan de wereld die je ziet! Namelijk, als snorkelaar is het koraalrif onder je, in 2D. Je bekijkt het van boven. Ga je duiken, dan veranderd deze 2D-wereld in een 3D-wereld waar je onder je, boven je, links en rechts van je deze wereld kan observeren! En deze onderwaterwereld laat zich het beste vergelijken met een stad op een andere planeet! Licht, kleur, gewicht en geluid gedragen zich anders. Overal leven, de meest gekke kleuren, hoofdwegen, zijwegen en natuurlijk net als in onze wereld ook hierarchie (sommigen noemen het heel oneerbiedig: de 'food chain' ). Alle duizenden voorspellingen en tekeningen van buitenaardse wezens ten spijt: ik zeg dat als wij ooit buitenaardse wezens tegenkomen, dan zullen ze nog het meeste lijken op deze uit onze onderwaterwereld! De regisseur van The Abyss (James Cameron) bewijst maar weer eens dat er een dunne lijn is tussen gek zijn en geniaal zijn!! (foto's aliens en onderwaterwereld)

Ik ben nu weer terug in Megalopolis (Manila). Een ongelooflijke stad die zelfs voor de Manilenen te groot is: zij zelf maken onscheid tussen de verschillende deelsteden die 'Metro Manila' vormen: Pasay City, Quezon City, Malate, Makati City etc etc...elk met miljoenen inwoners; elk ook met een eigen burgemeester en eigen wet- en regelgeving. Waar de Nederlandse Republiek vroeger de primeur had met de Federale Staat zet Manila tegenwoordig de maatstaf voor megacities met een Federale Stad! Voor de zielige achterblijvers is het aanhaken of afvallen:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2434308/china-ontkent-plan-grootste-stad-aarde.html
Ook Rotterdam probeert bij de beste jongetjes van de klas te horen met haar deelgemeentelijk bestel, maar ik realiseer me tegelijkertijd dat Rotterdam maar een schattig bescheiden nederzettinkje aan de rivier is. Het wordt tijd dat de Randstad 1 gemeente wordt! Pas dan kan kunnen we mee in de vaart der volkeren!

In mijn hostel in Manila kwam ik een antropologisch boek (van de UvA) over Azie tegen. Ik citeer: "De scheidslijn tussen de eerste wereld en derde wereld loopt niet langs landsgrenzen, maar dwars door derde wereldlanden." En volgens mij had die kerel het over de Filippijnen! Schril contrast hier tussen de vele zwerfkinderen en de hypermoderne malls (foto all that glitters). Is dit wel Azie? Ben ik in Manila of in Las Vegas? Verward loop ik door de luxe mall waarin alles waar je naar kijkt opglinstert. Maar al gauw zette een zwoele stem me weer terug in de Filippijnse realiteit:
"Special massage sir?"
Blijkt dat niet alleen winkels, maar ook de dames van plezier willen cashen in de mall!!

De Filippijnen zijn en blijven dus een arm land ondanks de glitter en glamour van Manila (foto Ironic). Een gemiddelde Filipino moet de touwtjes aan elkaar knopen voor 120 euro/maand. Vaak wordt dan de Big Mac-Index gebruikt om de koopkracht in een land te meten, aangezien de kosten voor levensonderhoud natuurlijk ook anders zijn. Nou, ik weet niet welke FAKE-conoom deze index heeft uitgevonden, maar die is duidelijk nog nooit in Azie geweest. McDonalds is hier namelijk, i.t.t. tot het Westen, een feestje voor uitsluitend de rijken! Bij deze pleit ik dan ook voor een betrouwbaardere koopkracht-index: de Chopsuey-Index. Want in elk land geeft de prijs van een take-away maaltijd bij de afhaalchinees een goede weergave van de koopkracht van de lokale burger!

Over prostituees gesproken, het klopt dat de Filippijnen veel prostituees heeft, in alle geuren en kleuren (lees: geslachten en alles daar tussenin). Ik ga nu een gewaagde uitspraak doen, maar ik 'staaf' deze (i.t.t. tot de prostituees;-) ) in ieder geval met argumenten. Om te stellen dat Azie de 'peeskamer' van de wereld is vind ik namelijk te ver gaan. Ik stel dat als je het eerlijk vergelijkt, in het Westen eerder de prostitutie ingestapt wordt dan hier! Minimum maandloon hier is namelijk 50 eu. Voor een wip krijg de prostituee 20 eu....40% van het loon in een uurtje wat ze anders in 1 hele maand zou verdienen. Minimum maandloon in NL is 1.500 eu dus omgerekend kost een wip in Manila het equivalent van 600 euro in Nederland! Deze verdubbel ik om te corrigeren voor de verschillende leefomstandigheden tussen minimumloners in de Filippijnen en in NL. De Westerse landen zouden gemiddeld dan ook meer prostituees hebben dan Azie als er een marktprijs van 600 eu - 1.200 eu in de Europese sexbranche zou gelden! Sodom en Gomorrah liggen dus niet in Azie, maar in het Westen mensen...

En ondanks alle armoede blijft de Filippino toch lachen ook al is een paar euro een gigantisch bedrag voor hen. Sterker nog: ze hebben vertrouwen in de mens. Als ik met mijn domme kop weer eens vergeet te pinnen of alleen een groot biljet heb, dan hoor ik ze zeggen: "no problem, you don't have to pay for the bus" of "you can pay tomorrow". Mensheid in al haar nederigheid kom je tegen bij de simpelen op aarde.


beste vrienden,

desde Malate City, Metro Manila

adios amigos!



ps. @ allen: Ben a/h zoeken naar cheape tickets naar mainland, maar tot die tijd zit ik in de Filippijnen.
ps. @ allen: tnx voor de reacties op mijn vorige post en op mijn baard..haha! Eerlijk gezegd mis ik em wel!
ps. Kathster, nogmaals pabien met je bday! Nog vele jaartjes!


  • 30 Januari 2011 - 09:18

    Oom Anthony:

    Ha Garrick,
    Gefeliciteerd met je Open Waters en bedankt voor je lezing en de mooie foto's. Ik zou zo weer het vliegtuig willen instappen! Je Chopsuey-index zou inderdaad een betere zijn.

    Echter "a word of caution". Geld is niet de enige verklarende factor voor verschijnselen in de wereld.
    V.w.b die van de prostituees, kan ik mij voorstellen dat bijv; glamour, ambitie, positie- en rasverbetering, migratiewens, emancipatie en macht over de mannen, interesse in verzorging, geriatrie en necrofilie of simpelweg lust, ook een rol kunnen spelen. Bovendien biedt deze bedrijfstak de aangeslotenen ook diversificatie en carriere mogelijkheden aan.

    Zoals je weet worden in de clubs lessen gegeven in consumenten psychologie, persoonlijke marketing en promotie en worden de medewerkers extra vaardigheden aangeleerd zoals opmaken, vriendelijk doch gericht kijken, klantselectie en quick scan, effectief communiceren, catwalk lopen, striptease, paaldansen e.d. Dus veel spin-off mogelijkheden naar de mode, dans, make- up, toneel en intertainment industrie.

    Je zou daarom in de tijd die je nog rest in afwachting van je ticket, je gewaagde opmerking iets meer onderbouwing kunnen geven door s'avonds in de omgeving van je guesthouse met je vragenlijst
    rond te gaan. Misschien is dit wel het onderzoek waar Rotterdam op wacht!

    Alle gekheid op een stokje,
    Garrick nog een plezierige tijd in Manila wij genieten en volgen je via je blog!
    Gr.At


  • 31 Januari 2011 - 11:58

    Emek:

    Je betoog over prostitutie kan ik niet helemaal volgen. Ben je nou wel of niet van de bil gegaan?

    ;-)

  • 01 Februari 2011 - 02:12

    Tinchiline:

    Garr,

    Weer onwijs genoten van je spectaculare verhalen.
    Kris vindt het super leuk dat je PADI hebt behaald. Proficiaat!!
    De foto's onderwater zijn prachtig.

    Ja Garr, wij mogen allemaal best wat leren van de mensen in Fillipino.
    Hier klagen we over alles en lopen we met fronse gezichten.
    We zouden allemaal eff still moeten staan aan het feiten dat we veel meer hebben dan wij denken.

    Het leven is een glimlach waard !!
    Blijf vooral genieten Garr .

    Brasa


  • 02 Februari 2011 - 13:45

    Kimberley Span:

    Heyyy Garrick,

    Hoorde van Michella dat je op reis bent, dus ik moest toch even je waarbenjij lezen. Wat cool allemaal zeg!! en ook vind ik de manier waarop je het schrijft echt leuk en plezierig om te lezen :-D
    Zelf wil ook over 2-3 jaar (als ik klaar ben met promoveren) ook een roundtrip doen, dus ik ga alvast wat ideetjes op doen! Mischien kun je wanneer je terug bent mij wat tips geven!
    Nog veel plezier daarzo ;-)

    groetjes,
    Kimberley

  • 02 Februari 2011 - 22:20

    Mr. Slurpy:

    G, ik moet toegeven dat je aangeboren schrijverstalet zich de laatste rid van z'n sterkste staaltje laat zien! Opmerkelijk hoe zoiets zich ontwikkeld na het periodieke buigen over 't abri's en papyrus :-). Enjoying it very much so. Leuk te horen dt je zoveel ziet en 'letterlijk' andere (lees:onderwater)werelden ah verkennen bent. Ik vraag me af wat vor een Gelzicio we terugkrijgen out of THE jungle.

    MAAR.. Ik moet me aansluiten bij de onduidelijkheid van ene Emek :-) Ben je nou WEL of NIET an bil gegaan??? Heheh.. Ergens een 'ignorant' vraag natuurlijk ;-). Het moet ook gezegd worden dat je VErDACHT veel onderzoek hebt gedaan naar de recreatieve activiteiten van de dames(heren) daar. Mmmm, zeker in het kader van je socio-cultureel economisch-antropologische nieuwsgierigheid, of no?

    Ik bel je een deze dagen G!!

  • 02 Februari 2011 - 22:24

    Mr. Slurpy Ge:

    Btw, excuses voor de typfouten die ik nu zie...
    Wordcorrectie op een IPhone anyone?

    Rid=tijd... En ik zou niet meer weten wat ik met 'abri's' bedoelde... Pen misschien?

    Tops!!


  • 11 Maart 2011 - 19:33

    Chariline..:

    Pabien met je PADI! Moet zeggen dat de doop er heel bijzonder uitzag. Is dat een lokaal biertje? Toch weer wat anders dan een drankje slurpen van een ijsscultuur. Please, tell me you didn't cheat, though.. je snorkel kwam toch niet uitgerust met zo'n waterloos ventieltje, hoop ik?!

    xoxo

  • 16 Maart 2011 - 14:02

    Jimboline:

    Yo garrick ik loop wat achter maar moet het met een inhaalslag weer inhalen. prachtig beschreven weer kerel. hoop trouwems dat de aardbeving niet op een af andere manier een negatief effect heeft op je gang van zaken. cheers bro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 4739
Totaal aantal bezoekers 128040

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: