A Striking Parallel - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu A Striking Parallel - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

A Striking Parallel

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

24 Januari 2011 | Filipijnen, Puerto Galera

3,5 week is veels te kort voor de Filippijnen. Hier zou je een aantal maanden moeten komen of er een studie van moeten maken. Amsterdam en Leiden staan zogenaamd bekend om hun Japanse en Chinese studies...nou, het zou ze sieren als ze er ook een richting Filipino-studies beginnen. En anders begin ik em op Curacao wel, Waarom? Omdat dit land erg veel gemeen heeft met de Benedenwindse eilanden. J-C Goilo had het ooit over een faculteit Antropology op de UNA, nou dan hebben we er meteen een decaan ervoor!

Ook hier zijn de Spanjaarden geweest. Dat zie je natuurlijk meteen terug in de religie. Het is erg vreemd om Aziaten in een niet-Boedhistische setting maar in een Katholieke setting te zien! Filippijnse studenten die ik hier spreek hebben het over de Jezuieten of de Dominicanen die hun universiteiten runnen. Wat?! Ja, juist...precies op de manier zoals de katholieke missie 100 jaar geleden naar 'de West' plaatsvond. Verder zie je ook verschillende achternamen die op Curacao niet zouden misstaan: Alvarez, Virginia, Bonifacio, Navarro etc etc. Daarnaast is de Filippijnse vocabulaire rijkelijk doorspekt met Spaanse woorden (voor een greep, zie onderaan). Ook de Benedenwinden, als voormalig Spaanse eilanden, hebben een taal waarin het Spaans erg aanwezig is. De Filippijnen zijn dan ook erg on-Aziatisch. Er wordt niet met stokjes gegeten en men is er streng katholiek. Alleen de vele karaoke & videoke-bars herinneren mij eraan dat ik in Azie ben (zie foto Karaoke & Videoke)....

Na de Spanjaarden zijn de Amerikanen hier geweest met hun Anglo-saksische vorm van imperialisme. Valt het alleen mij op dat net als op Curacao deze calvinisten hun imperialistische stempel vooral in de instituties hebben nagelaten??? Parlementaire democratie opgezet, scholen opgezet. Ook hier wordt de 'nieuwe' taal dan aangeleerd via de institutie School: onderwijs in het Nederlands op Curacao en in het Engels hier. Iedereen praat dan ook een woordje engels, naast natuurlijk de lokale taal die ze thuis praten. En natuurlijk niet te vergeten: het leger! Ook hier strategische legerbasissen door het voormalig moederland geplaatst zodat de wereldleiders af en toe monopolie konden spelen. Overigens mag die op Curacao van mij blijven want op vlak van imperialisme heeft de leerling (lees: Venezuela) de meester inmiddels overtroffen!

http://amigoenieuws.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2153:vs-en-nederland-waren-huiverig-voor-plannen-met-fol-bases-nieuwe-coalitie&catid=107:artikelen-curacao&Itemid=197

Oom is dus terug naar Nederland en om rustig door mijn duikcursus te kunnen gaan mijd ik de backpackersroute i/h noorden. Ik ben ingecheckt op een eiland (Mindoro) ten zuiden van Manila. Hier inderdaad geen backpackers.....maar wel SEXpackers: bejaarde Europeanen die last hebben van hun hormonen! Feesten en een jonge Filippijnse bij de billen pakken is hier troef! Gelukkig zit ik helemaal aan het einde van het strand ver uit de buurt van de discotheken (sorry boys, voor mij geen feestje). Ik concentreer me liever op mijn cursus...het is toch alweer een tijd geleden dat die grijze cellen van mij aan het werk moesten...

Het fijne aan reizen met mn oom was dat we zowel door de Filippino's als door de backpackers als een oninteressante aziaten werden aangezien. Eindelijk rust, eindelijk niet dezelfde standaardverhalen af te hoeven steken (waar kom je vandaan, waar ben je geweest etc)! Terugvliegend vanuit Palawan herinnerde de primitieve luchthaven me er alweer aan waar ik van hield op de oude Hato (oude terminal op Curacao): GEEN SLURVEN. Als je landt voel je het asfalt onder je voeten en streelt de noord-oost passaat je haren! Als er hier een diveshop was die mijn tank met de passaatwind kon vullen dan zou ik allang mijn duik-certificaat hebben!

Naast mijn duikcursus heb ik natuurlijk ook een Tai-Chi en Chi-Gong cursus van mn oom gekregen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal bekeerd ben tot de leer van meridianen en reflexpunten. Maar hij heeft wel een punt als hij zegt dat 50 jaar geleden de Microwave ook een broodje-aap verhaal was. Zoals hij zei: "OF de westerse wetenschap 'ontdekt' deze theorieen in de toekomst (met de nodige nobelprijzen voor deze zgn slimmeriken), OF je gaat erin geloven als je op oudere leeftijd onverklaarbare kwalen krijgt." Volgens hem is er dus gelukkig nog hoop voor mij! (zie foto imperialisme anno 2011)

Tot die tijd geniet ik hier in ieder geval van basketball op TV (foto's), de Amerikaanse ballads op de radio, chicharon, arozcaldo en pork adobo!!!

ps Emek & de rest: Ik heb inderdaad een verlenging van 2 maanden aangevraagd bij Anita. Voor degenen die 'onze' Anita nog niet kennen: mijn manager bij de gemeente en natuurlijk de beste manager ter wereld (slijm, slijm, slijm ;-))! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Een greep uit de Filippijnse vocabulaire:

Badkamer - Banjo
Zeep - Sabon
Hoe gaat het? - Kumusta?
Kan ik? - Puede
Ambulance - Ambulansiya
Consulaat - Consulado
Winkel - Tindahan
Telefoon - Telepono
Kerk - Inglesia
Boot - Bapor
verder: dagen, maanden en cijfers etc zijn gewoon i/h spaans

  • 24 Januari 2011 - 12:21

    Emek:

    Ik ken ook beetje Spaans, in de vorm van drie spreekwoorden:

    "Uno de estos días, ninguno de esos días"
    "La dilación es un ladrón de tiempo y el tentador de la futuro"
    "La dilación es la cancelación anticipada"

    Ik proef steeds meer Romantiek in je blogs Garrick (let wel, Romantiek met de hoofdletter R, niet te verwarren met de romantiek die te lezen en te zien is in boeken en films gemaakt voor de ongecompliceerde geesten onder ons).
    De toon heeft zich mijn inziens geëvolueerd van begeestering, verwondering naar bevestiging. En nu voor het eerst neem ik escapistische symptomen waar...

    Hoe zal dit zich ontvouwen...?

  • 24 Januari 2011 - 18:31

    Sandra Minnee:

    Ha Garrick,
    leuke foto's weer, we hadden er al een paar gezien. En ik weet niet of ik je met baard of 'al nudo' leuker vindt...! Heb je al onthoudingsverschijnselen om zonder wijze oom op stap te zijn? Heb je je brevet al? Kunnen we porto Marie gaan uitchecken? We hebben erg gelachen om de verhalen. Je keuze in sieraden en T-shirts werd door de meiden erg gewaardeerd: je hebt er kijk op! Veel plezier weer en we blijven je volgen, dus laat je aandacht niet verslappen!

  • 24 Januari 2011 - 21:49

    Terrence:

    Hey Zieksio,

    Zoals we het al gewend zijn weer een leuk verhaal. Un bon mix di politika, historia, vergelijkingen ku Korsow en je eigen invalshoek.

    Ik ben overigens blij te horen dat je nu een certified PADI duiker bent, want als je op Curaçao bent kunnen we een leuke duik gaan doen op Oostpunt (Veel stroming and BIG fishes). Trouwens ma gosa e vidio ku e whaleshark!

    Verder las ik keer op keer in vorige posts dat veel mensen je baart aan het dissen waaren. Ik stiekum ook......Maar volgens mij spreek ik voor de meeste mede lezers als ik zeg dat we na je "before and after" pictures te hebben gezien toch maar liever hadden gewild dat je zoveel mogelijk haar op dat voorfrontje van jouw had gehouden ; ) hehehehee

    Even alle grapjes op een stokje, airport security en je mede passagiers zullen in ieder geval wat rustiger zijn de volgende keer dat je op een vliegtuig stapt ; )

    Martina, take care and keep those stories comming

    Gr,

    Terrence

    P.s. Ik zal mijn Sexpacker commentaar wel voor een latere post bewaren ; )

  • 25 Januari 2011 - 13:45

    Tinchiline:

    Garr,

    Bo sa kiko bo parse no. Un hende ku ta komete un aanslag.
    Of bo parse e guy di Cast away whahahah.
    Gelukkig zie je er weer als de Garr hahah.
    Nou lieverd bedankt voor de nice stories en de mooie foto's
    Geniet van je reis.

    Kusjes

  • 29 Januari 2011 - 15:22

    Wiets:

    2 maanden verlenging? Helemaal leuk voor je!
    Goed te zien dat je baard eraf is: dat kon echt niet hoor ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Puerto Galera

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 128025

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: