Wijze lessen van een Tai-Chi leraar - Reisverslag uit Puerto Princesa, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu Wijze lessen van een Tai-Chi leraar - Reisverslag uit Puerto Princesa, Filipijnen van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

Wijze lessen van een Tai-Chi leraar

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

12 Januari 2011 | Filipijnen, Puerto Princesa

Kumusta guys & gals,

Ben dus iets over de helft van m'n reis. Ik ben via Manila naar de Filippijnen gevlogen en als Megalopolis op deze aarde bestaat dan is dat Manila wel!! Deze stad is onwerkelijk GROOT. Ik heb hier in de Filippijnen nog niet de kans gehad een verslag te schrijven omdat m'n oom in een heel hoog tempo reist! Had mijn ma dan toch niet gelogen toen ze zei dat hij ADHD heeft? Mijn oom zelf houdt het op energiebanen, meridianan en innerlijke balans die hij middels zijn Tai-Chi aanwakkert. Either way, ik word van hot naar her gesleurd! Overigens, als ex-Bedrijfseconoom en Telecom-ingenieur is niks hem te gek....panoramaslide camera, Onderwatercamera, I-pad.....zelfs de japanse mede-reizigers geilen op de nieuwste gadgets die hij meesleept!

In plaats van iets over de Filippijnen te vertellen kan ik wel iets over m'n oom vertellen. Reizen met hem is i.i.g. erg leerzaam voor mij. Hij heeft me een kleine intro gegeven in Tai-Chi en de werking van meridianen in het lichaam. Verder weet ik nu ook van welke kant van de familie ik zowel mijn gierigheid als m'n ijdelheid heb. Hij dingt er lustig op af en qua ijdelheid: zelfs de slotjes die hij koopt voor zijn reistas moeten in de bijpassende kleuren zijn! Verder leer ik ook op het culinaire vlak e.e.a. van hem. Op Curacao hebben we een spreekwoord, vrij vertaald: "Je kan wel de ezel uit de rimboe halen, maar nooit de rimboe uit de ezel." Nou...dat blijkt, want 40 jaar Nederland hebben hem qua eetgewoontes niet verwesterd! Wood worms, Bird saliva soup, Kippe-embryo, Bloedsoep...alles gaat er smakelijk in! Onder grote mentale druk van hem heb ik het ook geprobeerd (zie foto blood soup, wood wurm)....en het smaakte nog goed ook moet ik zeggen.....

Nu dus helaas geen uitgebreid reisverslag over de Filippijnen. Maar om jullie toch nog enigszins tegemoet te komen heb ik wel even snel een telling gemaakt van jullie reacties! (verbaast dat jullie, met een econoom achter de keyboard?). Het kan fouten bevatten aangezien ik de aliassen wel eens verkeerd ontcijfer....maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken ;-)

gedeeld nr. 1 Terrence a.k.a. ADAMN Smith (8X). Hahhaa...keep it up!! M'n socialistische ma was het pertinent oneens met jou, maar m'n liberale pa zal blij zijn met je commentaar! Hij verweet me al via m'n blog het socialisme te prediken!
gedeeld nr. 1 Emek (het geweten van de gemeente) (8X). alsnog gefeliciteerd met je bday
gedeeld nr. 3 Slurpy a.k.a. mr Heidweiler (6X), ook jij hebt de verkeerde studie gekozen! Radulphus College heeft nog een opvolger voor Heidweiler nodig!
gedeeld nr. 3 Tinchiline (6X)...Waar wachten jullie op? Als jullie zo blijven wachten bestaat Azie niet meer, maar is het weer Pangea.

maar natuurlijk ook de rest van de respondenten bedankt voor alle berichten!!

@Thalonius: New Years eve op 4 Thousand Islands was een soort rave op het strand. Typisch backpackersgedoe (niet echt flashpacker). Wat me opviel? Feestje voor caucasians zal ik maar zeggen....maar ik vond er weinig 'soul', oftewel zoals we dat op Curacao zeggen 'falta e saus'. Maar misschien is dat m'n Caribische arrogantie..hahah. Ik lag om 2.00am al in m'n nest (hangmat)
@ Tante Sandra: we zijn nu op Palawan. Een stukje ongerept Filippijnen bekend om duiken, Island hopping, lagunes, cave rivers en alles wat met zee-water te maken heeft. Heel idyllisch en sereen. Ze hebben hun best gedaan om de Cariben te evenaren ;-)
@ Pika-choller: weer op vaste-land Azie was droog, 25-30 graden. Net als Noord Luzon (Filip.). Zuid-Luzon & Palawan is erg (!) nat. Dagen van regen zijn meer regel dan uitzondering. Maar wel warm 25-30 graden. ps thnx voor je reacties (3), mooie inhaalslag jongen!

Ik zal in m'n volgend verslag mijn (beperkte) kijk op de Filippijnen geven. Hierbij alvast een 'sneak preview': Erg Amerikaans en modern. Basketball populair, overal franchises, spaanse footprint in taal en religie, erg groen en op de plekken waar ik geweest ben (Zuid-Luzon en Palawan) wat serieuzere toeristen (duikers etc) dan in Z-O Azie. But more about the Philippines in my next post folks!!

Zie vooral ook de filmpjes onder de foto's voor een hoogtepunt van m'n reis.
film visje spotten 1: (0:05) Courtesy by Anthony Tseng
film visje spotten 2: (0:20) Courtesy by Anthony Tseng
foto Taal vulcano (panorama): Als een matroesjka heeft deze vulkaan een meer in een vulkaan in een meer in een vulkaan. Courtesy by Anthony Tseng
foto Rizal (vrijheidsstrijder): woorden van de Filippijnse versie van Doktoor. Ga ik in al m'n nuchterheid voorbij a/d waarde van patriotisme?
foto Mt Mayon: perfecte kegelvulkaan. Helaas wilden de wolken niet meewerken.
foto Hondenleven op de Filippijnen...

• 12 Januari 2011 - 12:35

Emek:

En daar is ie weer!
    Waar is je foto van de Wood Wurm? Of ben ik te snel?!

Groeet!

• 12 Januari 2011 - 14:01

Ine Nassy:

Beautiful. Keep enjoying yourself. Geweldig wat je schrijft en laat zien. Ik ben jaloers op jullie. Geniet ze. Dag liefs Ine

• 12 Januari 2011 - 15:38

Nanoek:

Hoi Beiden!

Wat leuk te zien dat jullie een fantastische reis aan t maken zijn!!
    Super mooi alle fotos etc.
    Enjoy en geniet van de tweede helft van de reis!

Greets

• 12 Januari 2011 - 21:19

Tamara K.:

Garrick! Leuk om je verhalen te lezen.. Geniet ervan!

Grtzz! Tammes :-)

• 12 Januari 2011 - 23:39

TAMANACO:

Mati, "blood soup" lijkt wel op chocoladepaste van Nutella! Kwida kurpa!

• 13 Januari 2011 - 11:38

Tinchiline:

Hoi Garr konta ?

Super leuk dat je weer laat horen van je geweldige verhalen.
    Ik dacht al waar blijf je haahha.
    Leuk om ook te horen hoe je de reis ervaart met je Oom.
    Master dat je maag dat aan kan hahaha. Ik zou het niet kunnen.

Ok nog bedankt voor je mail. Gaan we zeker doen.
    Een dikke kus en smakkelijk eten voor straks hahaha

• 13 Januari 2011 - 15:46

Zoziaka Toro Mastief:

Garrick,

Aangezien ik een tikkeltje laat ben met reageren zal ik mijn telling proberen te boosten door per foto die ik interessant vind iets op aan te merken.

Ik zou bijvoorbeeld de gereedschapskist van de electriciens/civiele technici wel eens willen zien.
    Daarnaast krijgt first class rijden in een bus op de fillipijnen een enigszins andere betekenis...je komt wel als eerste aan geef ik toe, tenzij ze achteruitrijden.

En wat te zeggen van de boten die net of misschien wel onverschrokkener zijn DAN de bussen.

En met zulke biohazardcontainers voor de lieve H5N1 variant proberen ze in ieder geval de estetische kant van de zaak na te bootsen.

Niet dat je door een varaanbeet (cocktail van minimaal 100 ziekteverwekkende/vleesetende bacterien) vrolijker wordt maar het liefst heb je een keus om daar uit de buurt te blijven.

Het lijkt of je oom een grote energiemeridiaan heeft in het midden van zijn lichaam, voor de rest ziet hij eruit alsof hij jou (Garrick) als een bushalte voorbij loopt op een voetbalveld.

Als laaste wil ik even kwijt dat ik al 33 jaar een baard zoals in de laatste foto probeer te kweken maar het lukt me maar niet. Ach, in ieder geval heb ik een adamsappel...

Hoop voor de rest van je reis je nog van veel irrelevant maar wel vermakelijk commentaar kan voorzien.

Groeten,
    Jeweetzelf2011

• 15 Januari 2011 - 02:00

Slurpy-One:

Aight:
    Note 1- correctie. Geen heidweiller, liever schill :-)
    Note 2- master, ontdek hun Spaanse roots maar (was Spaanse kolonie hè)
    Note 3- G, konta ki e kakamentu! Hehehe, either that of het eten zal je lichaam goed doen! Respect 4 trying!
    Note 4- heb je eindelijk een baars kunnen laten groeien?? :-) je hebt dus toch wat rasta in je, gezien de kroesheid !

Enjoy gellick-san!!

• 16 Januari 2011 - 11:11

Eddie-die Echt Weer:

Yo G,

maar één opmerking - Buy a Razor!

hahahaha

ps. Azie was fanatastisch. Yin en ik vinden echter wel dat je het niet kan maken om Ankor niet te bezoeken, gaan dus!

psps. Indo is heerlijk, maar dat geldt niet voor Jakarta. Drukke, vieze, chaotische stinkstad waar heel weinig te beleven en te zien is. Alles duurt eeuwig qua reizen. Tip van de dag is om meteen van station Kota of Gambir (bereikbaar per Damri bus vanaf de airport) een treinticket (OVERDAG!) naar Yogyakarta te kopen. De rit duurt zeven uur (executive klas is de beste en nog steeds spotgoedkoop) en een festijn voor het oog. Prachtig! Yogya heeft veel te bieden qua cultuur en architectuur (heden en verleden).

Bali... geen woorden voor. Ga maar kijken.

• 17 Januari 2011 - 11:14

Pikacholler:

hey man leuk dat je gezelschap hebt van een bekende voor de afwisseling. hopelijk druist dat niet in tegen alle principes van de flashpacker :)
    Maare WTF Als ik die voorlaatste foto zie is het een ware reïncarnatie van CHE swa. Alleen een barret nog. Tantu barba swa. Dus je bent een Aziaat met krullen én aanleg voor baardgroei. je bent voer voor biologen G.
    Tot het volgende verslag!
    P.s je gaat mijn b-day niet redden he 12 febr?

• 17 Januari 2011 - 16:55

Sandra Minnee:

Wat een leuke filmpjes en mooie foto's! Ik herken de hand van de maker! De borrelende en snuivende geluiden die de filmpjes begeleiden verhogen wel de griezelige sfeer...
    En..doen jullie nu ook elke dag Tai Chi???
    Wat een mooie baard trouwens, Garrick, je lijkt nu precies op...
    De maaltijden klinken erg gezond en zien er aantrekkelijk uit :) Ik ben blij dat je zo open staat voor nieuwe culinaire ervaringen! Afdingen, ja, dit is een echte chinees aan het werk, hoor. Je kunt er zeker iets van leren. Jullie zitten nu al een tijdje zonder wifi, dus wij wachten even het volgende bericht af. Groetjes vanuit hardwerkend Nederland, waar gezweet wordt voor proefwerken en tentamens, met af een toe een gala tussendoor. xxx van ons allemaal

• 17 Januari 2011 - 17:56

Lutbert De Raaf:

Leuk om je verslagen te lezen Garrick...wanneer komt het in boekvorm?!

Doe de groeten van me aan die oom van je en laat je niet teveel gek maken. Wat zou er gebeuren zonder de Tai Chi? ;-)

Groet van een vriend van Sandra en Anthony

• 17 Januari 2011 - 21:58

Terrence:

Zieksio,

Heb ff geen tijd om te reageren op je post, maar wil niet achter vallen in de ranking ; )

Gr,

TG

• 17 Januari 2011 - 22:00

Terrence:

Nog eentje om koploper te zijn....Sorry Emek, you snooze you loose :)

• 23 Januari 2011 - 08:26

QB:

Zo zo Garrick !! Je maakt wel wat mee daarzo!! Stuur ff het recept door van de wood worm soup dan kan ik Danielle Met een culinair hoogstandje verassen ;-) ! Groeten aan je oom!!