The Flashpacker - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu The Flashpacker - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

The Flashpacker

Door: garricknassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

18 December 2010 | Laos, Vientiane

Hallo allen!

Precies zoals de bekende hokjesgeest het voorschrijft heb ik een mooi hokje gemaakt om mijn fellow-reiziger in te plaatsen. Het archetype komt uit een westers land en is 25 jaar oud en houdt van avontuurlijk reizen. Ik noem het archetype dan ook de Flashpacker! Hieronder een aantal niet te missen kenmerken van de Flashpacker!

1.Live day by day
De Flashpacker heeft geen programma...
G: "Hoelang ben je al onderweg?"
F: "Uhmm..8 maanden denk ik"
G: "Hoelang blijf je in totaal weg?"
F: "hmm...ik denk nog 1 jaar en dan moet helaas wel even gaan werken...

2.Relaxation
De Flashpacker is niet echt op zoek naar een land of de mens, maar naar een decor voor zijn state-of-mind."Ik hoorde dat er in Pai een hele chille sfeer is met kampvuur elke avond, dus dat trekt me wel....kampvuurtje, jointje met mede-Flashpackers, gitaartje erbij....super chill...." En dat kan in elk land in feite. Zo zijn er een aantal flashpackerghetto's in elk gebied hier...Pai, Vang Vieng, 4thousand Islands, Denpasar, Gili-islands etc....

3.Boeken
De Flashpacker sleept een aantal boeken mee. Het liefst dikke romans! Hij houdt van lezen, luieren in de hangmat met een boekje erbij en ruilt boeken onderweg in voor andere zodra hij ze uit heeft.

4.Baard
De Flashpacker scheert natuurlijk niet, want dat staat voor een westerse maatschappij waarin de omgeving en het werk eisen dat je je scheert om zo netjes mogelijk voor de dag te komt. De baard heeft hier dus dezelfde betekenis gekregen als dreadlocks.

5.Haar
De haardos is non-chalant, soms met een non-chalante scheiding aan een kant (beetje a la Maurice Geluk :-) ). Uiteraard wordt deze look en imago nauwkeurig en minutieus opgebouwd. Een andere optie is dreadlocks.

6.Ornamenten
Armbanden, enkelbanden, kettinkjes of andere 'ornamenten' (de gekste houten speren als oorbellen) horen natuurlijk ook bij dit minutieus opgebouwd imago.

7.De profeet (vrede zij met hem)
De Flashpacker loopt het liefst in profeetkleding. Met zijn profeetkeding en soep-broek (en baard) kan ik de Flashpacker qua uiterlijk het beste omschrijven als een soort Jezusfiguur.

8.Flip-flops
Flip-flops (ook wel bekend als slippers). Geen Flashpacker zonder flip-flops! Treks door de jungle, watervallen beklimmen, grotten bezoeken en klimmen...de Flashpacker zweert bij zijn flip-flops!

9.Liberte
Vrijheid, geen plan, geen programma. Het liefst ook geen moeite! De Flashpacker beweegt zich het liefst voort in Azie per gehuurde of gekochte scooter. Immers, niks gaat boven de vrijheid die je met je scooter tegemoet rijdt.

10.Afdingen
Tot aan het hypocriete toe afdingen onder het mom van: het gaat niet om het geld, maar om het principe. "Die 10 cent extra krijgt hij niet, want mijn Lonely Planet zegt dat een ritje max 1 euro mag kosten!"

11.Bikkel
De mannelijke Flashpackers zijn stoere bikkels. Blootsvoets voetballen op versteende koeienstront, blootsvoets door de jungle lopen, achterwaartse salto's maken vanaf een waterval. Niks is te gek voor de Flashpacker. Ook krekels, kikkers en geroosterde ratten gaan er smakelijk in (ze zeggen dat het allemaal naar kip smaakt).

12.Comraderie
De Flashpacker maakt makkelijk vrienden, al zijn het wel louter westerse vrienden. "We zitten allemaal in hetzelfde schuitje in dit prehistorisch land en vinden het simpele leven ook nog eens allemaal prachtig." Bij dezelfde levenswijze is kameraadschap is dan ook snel gesloten met de fellow westerlingen. Het liefst feesten ze ook met de westerlingen, waarbij het decor wel wat oosterse figuranten kan gebruiken. Geen land of dorp is te simpel of te arm voor de Flashpacker, zolang er maar enkele andere Flashpackers in de buurt zijn met wie ze samen deze "strafexpeditie" ondergaan.

13.FB
De Flashpacker zal aan het einde van je ontmoeting of je gezamenlijke chill-sessie neurotisch vragen of je ook Facebook hebt! Immers....."dan kunnen we in contact blijven en vrienden blijven. Want we zijn beiden relax, hebben dezelfde passies en dezelfde visie op het leven."

Kortom: de Flashpacker is een soort moderne hippie. Alles wat de normale westerse maatschappij 'eist', daar schopt hij tegen. Moeten werken? -> "Niks moet!" Netjes uitzien? -> "Ik ben wie ik ben!" Stroom, water, internet? -> "Nah...ik vind simpel leven prima!" Als ik tegen de Flashpacker zeg dat ik uit het 'liberale' Nederland kom, dan wordt ik al half in de adelstand verheven.
Hoe vies valt dat dan weer tegen als ik mezelf afweeg tegenover de bovenstaande criteria!! Als ik naar de bovenstaande criteria kijk zie ik dat ik ongeveer 46% Flashpacker ben (6 v/d 13)...hahahha....klopt dat een beetje??

Goed, dat was mijn essay over de Flashpacker. Ik heb dus behoorlijk gefilosofeerd over mijn mede-toerist (sorry, ik bedoel mede-reiziger. Elke vergelijking met de heidenen die in luxe hotels verblijven en alles op de makkelijke manier doen is namelijk een pure belediging voor de Flashpacker!!!). Daarnaast heb ik wat fotootjes bijgevoegd. Zoals jullie merken zit ik nu in Vientiane (de hoofdstad) en zal ik morgen/overmorgen verder naar het zuiden gaan.

foto1&2: Plain of Jars (Phonsavan): urnen die hier al 3000 jaar in de grond zitten. Check ook het landschap op de achtergrond...Het groene jungleachtige Laos blijkt ineens ook woestijnachtig te kunnen zijn. Volgende keer meer over dit gebied!
foto3: Visser in de Mekong (Vientiane). Check ook waarmee hij vist! Met een soort reusachtige vergiet vist ie ze op...
foto5: Zonsondergang Mekong
foto6: Belgisch biercafe. Interieur is bekleed met Suske en Wiske... alleen beetje jammer dan als ik merk dat de eigenaar een Waal is (zet dan geen Suske en Wiske a/d muur!).
foto9: Na een bezoek a/e grot. Eenmaal binnen bleek dat we konden gaan klimmen (zonder flashlights). hadden ze wel ff van tevoren mogen vertellen!

ps1 @ Emek: tuurlijk lees ik m'n fanmail! sterker nog, dat vind ik het leukste en check ik ook het eerste als ik weer internet op ga. Ik liep hier een belgisch biercafe tegen het lijf en moest meteen aan je denken.
ps2 @ Terrence: zover ik weet had niet ik, maar hadden Jan en Piet een sapatu gekregen! Over travelling, no worries....verkoop je boot en we kunnen gaan! Ki bo di?;-)
ps3: Ik heb een Lao-simkaart gekocht aangezien ik nog in Laos ben en hier nog tot het eind van het jaar zal blijven (het land is te mooi om kort te bezoeken! Het lijkt me erg leuk wat van jullie te horen, dus degenen die met kerst een sms'je willen sturen: heel erg graag! Mijn nummer is (856) 203796865!
ps4 @ Q...happy bday! Ik zal een kadootje jou kant op sturen...precies jouw size! ;-)

groeten uit the Land of the million Elephants!!





  • 19 December 2010 - 00:46

    Arnold En Dorian :

    Hey Garrick, prachtige uiteenzetting van de flashpacker! Ik heb mezelf nog niet langs je meetlat gelegd maar het is zeker herkenbaar!! Overigens heb ik ooit op de EUR een college gevolgd over de ´authenciteit´ van de reiziger, jouw uiteenzetting zou de behandelde theorie prima onderschrijven. Als je terug komt naar Nederland, raad ik je aan om (duaal) sociologie te gaan studeren, je zou volgens mij een heel goede socioloog kunnen worden!
    Terwijl wij hier aan de andere kant van de aarde ook genieten, geniet ik ook stiekem met jou mee! Veel plezier verder en alvast een feliz navidad!

  • 19 December 2010 - 08:17

    Ine Nassy:

    Wat een leuk verslag weer. Je foto op het eind was zeer goed. Heel erg leuk. Ik hoop dat je leuke kerstdagen zult hebben, alhoewel ze daar niet aan doen in die contreien, met je fellow travellers. Geniet ze. Brassa Ine

  • 19 December 2010 - 21:09

    Eddie:

    G,

    Mooi verslag weer! heel herkenbaar ook. Ik zie dat je de kenmerkende baard ook maar meteen hebt laten staan! Groot gelijk natuurlijk.

    Hier sneeuwen we ondertussen lekker weg. Dus het werd geen latertje bij Q! Wij hebben ongeveer door wat we doen als we eindelijk ook naar korte broeken, I love Indo t-shirt and flipflop country mogen.. we zitten vanaf de 26e tot en met de 3e op java (Semarang, Surabaya), 3e t/m 8e Bali, 9e t/m 16 weer op Java (Yogya en Djakarta). Laat ff weten of je dan al die kant op gaat... cheerzzz

    Eddie

  • 20 December 2010 - 09:24

    Emek:

    :'-) touching....
    Ik scoor gewoon 5/13 op GNT-scale (Garrick Nassy Travellers Scale), en ik ben niet eens op reis!!
    Moet wel zeggen dat m'n 3 weken kerstvakantie net begonnen is en ik ook soms aziaten als decoratie gebruik ;-)

  • 24 December 2010 - 00:23

    Sapateerder Van J&P!:

    Hehehe, Jan en Piet sapatu... Sa kaba, dat is wel vaker voorgekomen o noh Garrick??!!
    G, pabien met je ma.. Ik zal je een deze dagen en sms droppen.
    Vraag me inderdaad ook af wanneer de Gelzicius Aziatus Traveller Guide uitkomt! N-joy!

  • 24 December 2010 - 12:25

    Terrence:

    Zieksio,

    Nog pabien van je Ma en alvast een Merry X-mas. Hoop dat je het lekker daar kunt vieren. We will miss you over here. Zal ik een ayaca voor je bewaren....... of eten Flashpackers geen ayacas?

    Gr,

    TG

  • 25 December 2010 - 22:52

    Tini & Kris:

    Garr,
    Bon Pasku G....
    Nos a kaba di bel bo pero I guess ta hopi vroeg pa bel bo hahah.
    Nos ta purba un djis atrobe.

    Dikke Brasa

  • 28 December 2010 - 13:04

    Tinchiline:

    Garr,

    Leuk foto's G.
    Als je terug bent in NL moet schrijver worden.
    Je kan het zo goed !!!

    Dikke kus

  • 11 Januari 2011 - 16:15

    Pikacholler:

    hey garrick ik wist niet dat je zo boeiend en humoristisch kan schrijven man. verborgen talent! misschien doe je inderdaad de verkeerde studie! ik zie zo een best steller in scheltema van je. keep up the good stories, ik hang aan je lippen! de antiliaanse globetrotter, respect!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Zuid-oost Azie

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2011

Cold Turkey

27 April 2011

Est Que Peu Peu

26 April 2011

Sjamans, Waterspirits & Little Demons

23 April 2011

Bengal meets the Orient

09 April 2011

Back 2 Basic
Garrick

Actief sinds 12 Nov. 2010
Verslag gelezen: 1201
Totaal aantal bezoekers 128061

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 08 Augustus 2014

Zuid-Amerika

20 Maart 2012 - 31 Maart 2012

Barbados & Trinidad

16 November 2010 - 28 April 2011

Zuid-oost Azie

01 Mei 2012 - 30 November -0001

Losse reizen & Stedentrips

Landen bezocht: