This is London Calling - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu This is London Calling - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Garrick Nassy - WaarBenJij.nu

This is London Calling

Door: Garrick Nassy

Blijf op de hoogte en volg Garrick

01 Oktober 2012 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Het afgelopen (long) weekend was ik in London. Eén van de grootste financiële centra van de wereld. En als wereldstad van een uitstervend ras in Europa. The Beatles noemden weliswaar Amsterdam ‘the worlds smallest world city’. En in Rotterdam willen we ook graag meestijgen naar grotere hoogtes. “World port, World city” is er de slogan. Maar werkelijk al onze aanspraken op het predikaat Wereldstad gaan mank! Neem het aantal vliegvelden bijvoorbeeld. London heeft er 5, tegenover Rotterdam een halve (Rotterdam-The Hague airport)! En in Nederland is Rotterdam koploper met 3 prof voetbalclubs. London heeft er 14!!

Persoonlijk denk ik dat het aantal metrolijnen nog de meest eerlijke graadmeter is voor de meetlat ‘World City’. London telt 14 (!) metrolijnen tegenover vier in Rotterdam. Of hadden wij er nou niet alleen twee?! Een Noord-Zuidlijn (Erasmuslijn) en een Oost-Westlijn (Calandlijn), terwijl in London het metrostelsel als een wijdvertakt aderstelsel door haar lichaam loopt. En met elk metrovoertuig worden bloedlichamen tot in de fijnste haarvaten van de stad gepompt, waarmee het hartritme van London bepaald wordt. Piccadilly Circus, Leicester Square, Camden of zelfs één van de buitenwijken waar ik bij een CS-host verbleef. Er was op elk moment van de dag leven op straat.

Daarnaast zijn er weinig steden in deze wereld, waarin zelfs de infrastructuur tot leven komt. Snelwegen kruisen elkaar in de lucht en de gebouwen kijken er arrogant. Maar het meest sprak nog het steen in de vorm van graffiti en street art. Deze blogpost over London zal ik verder kort houden. Zoals jullie horen heb ik in ieder geval genoten van London en al haar ingrediënten. Van de Norman-Foster gebouwen tot aan de ‘World city-vibe’. Ik vraag me wel steeds af waarom ik in al die twaalf jaar nooit de moeite had genomen om London eens beter te leren kennen. London is namelijk geen stad, zoals wij die in deze wereld kennen. London is het volgend niveau van Stedelijkheid. Om een glimpse te geven heb ik een aantal foto’s ge-upload. En voor degenen die nog nooit in London zijn geweest: zet de radio aan! Because if I would have listened to BBC Radio those years, I would have heard London calling long ago….

• 03 Oktober 2012 - 02:42

D&M:

Ik heb genoten van je London-calling.

• 03 Oktober 2012 - 09:23

Emek:

Mooie post weer Garrick. Ik zie dat je ook nog wat Banksy hebt gezien en een straat hebt geclaimd :)

• 03 Oktober 2012 - 13:55

Freddie:

Schitterend verhaaltje met bijpassende kwaliteitsfoto's! Goede come-back ;-) en heerlijk om de middag na de lunch zo te beginnen, dank.

Tags: London